Úvodní stránka » Naši trenéři » Trenérská okénka

Trenérská okénka


Trenérská okénka

 

Krkonošský deník (leden – únor 2011)


 

Trenérské okénko Filipa Tomáše (1.)


 

Trutnov (mj) – Již týden na účastníky Hubněte s Deníkem ve Sportovním centru Olymp dohlíží profesionální trenér fitness Filip Tomáš. „Myslím si, že soutěž je super nápad. Když jsem se o ní dozvěděl, nečekal jsem, že někdo přijde. Lidé se stydí o své váze hovořit, natož když vše probíhá takto veřejně. Sešla se ale skupina s podobnými problémy, může to pro lidi být první impuls k tomu, aby začali se sebou něco dělat dál,“ konstatoval Tomáš. Na prvních trénincích se kouč snaží svým svěřencům vštěpit pár prvních zásad. „Musejí se naučit správnou techniku dýchání, jakým způsobem provádět strečink a také, jak správně cvičit. Během těchto prvních hodin se se soutěžícími stále seznamuji. Musím zjistit, co kdo z nich potřebuje, skloubit jejich cvičební harmonogram s prací a tak dále. Někteří mají tři až pět tréninků týdně. Důležité je také, aby upravili stravu,“ popsal úkoly soutěžících trenér. Podle něho se po osmi týdnech

cvičení a nastartování zdravého životního stylu výsledky dostaví, ne u všech soutěžících budou ale stejné. „Nemusí to být oslnivé výsledky. Musíme začít pomalu. Důležitou složkou redukce váhy je v první řadě právě správná strava. Doplňkem je pak cvičení, při kterém lze zformovat postavu. Když do toho ještě soutěžící zapojí nějakou masáž, určitě nebudou zklamaní,“ dodal Filip Tomáš, který sestavil pro své svěřence desatero zásad zdravé výživy.


 

Deset zásad zdravé výživy:


 

1. Mnohostranná strava, ale nejíst hodně

2. Méně tuku a tučných výrobků

3. Kořeněné, ale ne přesolené

4. Méně sladkostí

5. Více celozrnných výrobků

6. Dostatek zeleniny, brambor a ovoce

7. Méně živočišných a více rostlinných bílkovin

8. Pití alkoholu s rozumem

9. Častěji ale méně

10. Vše připravit chutně i hezky pro oči


 


Trenérské okénko Filipa Tomáše (2.)


 

Trutnov (red) – Pětice soutěžících, která se snaží od začátku ledna v projektu Hubněte s Deníkem, přijít o pár kilogramů a zpevnit si postavu, bude moci začít využívat služeb dalšího přístroje. Tím je z televizních obrazovek známý bodystat, který využívala ve svém pořadu například Kateřina Cajthamlová. „Díky přístroji budeme moci u soutěžících přesně změří v absolutních hodnotách i procentuálně tuk, aktivní tělesnou hmotu celkově i s odečtem vodního podílu a celkovou tělesnou vodu,“ říká trenér fitness Filip Tomáš ze Sportovního centra Olymp, který si přístroj v nejbližších dnech pořídí. „Vyšetření je rychlé, pohodlně opakovatelné, pohotově zpracované,“ pokračuje. Zprávy bodystatu například obsahují (z vlastního měření i dodaných parametrů kondice a krevních rozborů): složení těla (váhově i v procentech – tuk, tělesná voda, svalstvo + kostní hmota), výpočty metabolismu, aerobní kapacitu, plicní funkce, poměr pas/boky, tři úrovně cholesterolu, systolický a diastolický krevní tlak, klidová tepová frekvenci, program úpravy váhy a pohybové aktivity. Kvalita měření a zpracování výsledků je dána polohou a kvalitou elektrod, tedy i správností obsluhy a také dalšími faktory. „Díky bodystatu budu moci pro účastníky soutěže připravit ještě přesnější tréninkový plán sestavený na základě jejich konkrétních potřeb. Přesněji také budeme moci sledovat jejich úbytky na váze a změnu poměru tuku a svalů v těle,“ dodal Tomáš.


 


Trenérské okénko Filipa Tomáše (3.)


 

Trutnov (mj) – Již čtyři týdny má Filip Tomáš v péči pětici účastníků projektu Hubněte s Deníkem. Všichni nyní prošli měřením na bodystatu, jenž má trenér k dispozici. „Jedná se o výpočet metabolismu. Díky přístroji jsem zjistil podrobnější skladbu těla, ať už se jedná například o procentuální poměr vody, tuku nebo svalové hmoty v těl. Také díky přístroji můžu upravit tréninkový program s ohledem na případná srdeční rizika,“ poznamenal Filip Tomáš a pokračoval: „Výsledky budou mít vliv i na úpravě stravy.“ První, takzvaná seznamovací fáze, již podle slov trenéra pro účastníky Hubněte s Deníkem skončila. Během února se tréninky změní. „První měsíc, a to nezávisle na měření bodystatu, sloužil k poznání základních cviků na strojích. Při nich jsem kontroloval zejména správné držení těla, techniku cvičení a dýchání. Tento měsíc už začneme zkoušet při cvičení volné váhy, víc budeme pracovat s činkami a postupně budeme zařazovat účinnější cviky, než byly ty na strojích,“ popsal Filip Tomáš, co soutěžící v dalších týdnech čeká. Zároveň ale upozornil, že kardiocvičení bude i nadále pokračovat. S dosaženými výsledky svých svěřenců je spokojen. „Jiří zhubnul čtyři kila, Jana a Martina tři kilogramy, Mirka hubne pomaleji, ale hlavně na objemu. Chvíli to trvá, než se metabolismus správně nastartuje, takže s těmito výsledky jsem ani nepočítal. Jsem za všechny příjemně překvapen,“ dodal.


 

Trenérské okénko Filipa Tomáše (5.) – Důležitý je také odpočinek


 

Trutnov – Důležitou součástí tréninku je také čas určený k regeneraci těla. „Je důležité umět odpočívat. Záleží ale na jednotlivci, co mu vyhovuje. Někdo si odpočne doma u knížky, ve vaně, vířivce nebo na masáži, někdo potřebuje aktivní odpočinek v podobě sportu, třeba plavání. Každého také baví něco jiného,“ poznamenal fitness trenér Filip Tomáš a pokračoval: „Musíme si uvědomit, že je třeba tělu tu námahu nějakým způsobem vrátit, aby dobře fungovalo a nevypovědělo službu. I namáhaný sval musí zregenerovat, nabrat zpátky sílu a vyživit se. Tady neplatí úměra: čím víc, tím líp. Hrozilo by například zranění nebo nemoc. Musíme umět dávat i brát. Důležité je najít rovnováhu mezi cvičením a relaxací.“


 


Trenérské okénko Filipa Tomáše (6.)


 

Trutnov (mj) – Již šest týdnů se Filip Tomáš, fitness trenér z trutnovského Sportovního centra Olymp, věnuje pěticí účastníků projektu Hubněte s Deníkem. Jak sám říká, první výsledky se určitě dostavily. „Je vidět zpevnění a změna v držení těla,“ pochvaluje své ovečky trenér a pokračuje: „Jinak se účastníci projektu chovají také při cvičení. Nemají už tak nejisté pohyby, zvládají dýchání, vědí, jak se správně postavit ke cvičebnímu stroji, popřípadě, jaká je technika cvičení. Také si pamatují návaznost jednotlivých prvků při tréninku a mají přehled o tom, s jakou váhou mají cvičit, hlídají si záda. Pro trenéra je tento stav ideální, můžeme se totiž víc zaměřit na jednotlivé cvičební prvky.“ Zatímco v lednu soutěžící trénovali spíše základní cviky a učili se správnou techniku cvičení a dýchání, od února jsou tréninky zaměřeny na jednotlivé partie těla. „Dvakrát do týdne posilujeme horní partie těla, jednou týdně nohy. Do tréninku jsme zařadili volnou váhu, cvičíme s činkami, protože pohyby jsou koordinovanější, než na počátku, a soutěžící lépe drží balanc. Navíc se tréninky týden po týdnu stupňují,“ upřesňuje Tomáš. Přestože do konce soutěže zbývá jen pouhých čtrnáct dní, podle trenéra se toho dá za tuto dobu stihnout ještě dost. „Určitě hodně kardiocvičení,“ směje se a dodává: „Poslední týden byl volnější, ale během čtrnácti dní na sobě mohou soutěžící ještě hodně zapracovat, nejen, co se týká trénování, ale také jídelníčku. Kdybychom pokračovali ještě nějakou dobu, začali bychom jednotlivé cviky také zrychlovat a dělali bychom mezi sériemi kratší pauzy.“

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.